Spannende ervaringen en aangehouden door de politie

30 april 2018 - Cape Coast, Ghana

30-04-2018, Cape Coast, Kakum, Elmina & Kokrobite

Vandaag gingen we op tijd naar Kakum National Park, dit is een groot natuurpark waar je verschillende dingen kunt doen, zoals een bruggenpark of een bomentour.

Wij zijn voor het bruggenpark gekomen en dat gingen we dan ook doen. Onze tassen hadden we allemaal mee en lieten we achter bij de balie. Onderweg naar het bruggenpark liepen we langs verschillende bomen waar de gids een korte uitleg over gaf en tijdens deze ‘hike’ (zo werd het genoemd, maar het was gewoon een wandeling) namen we veel pauzes, want niet iedereen kon ons tempo bijbenen.

Het bruggenpark kraakte aan alle kanten, maar was wel super mooi. Je had mooi uitzicht over het park. Na het bruggenpark duurde het even voordat er een trotro langskwam, maar uiteindelijk kwam er één langs. Deze zat wel al aardig vol en het was dus echt proppen om ons erbij te krijgen.

Toen we terug kwamen in Cape Coast hebben we overlegd over wat we nu gingen doen, we konden of al naar Kokrobite (beach) gaan of naar Elmina Castle. Uiteindelijk kozen we voor het laatste, omdat Annemijn en ik Cape Coast castle ook nog niet gezien hadden.

Eenmaal aangekomen bij Elmina werden we weer belaagd met verkopers, die van alles en nog wat wilden verkopen, maar wij gingen gewoon door naar het kasteel. Daar kwamen we er ook achter dat het kasteel ook in bezit is geweest van Nederland en dat hier ook door Nederland veel slavenhandel is gedaan. Ook zagen we nog een grote steen met een oud Nederlandse tekst erop, na lang ontcijferen kwamen we erachter dat dit een geschrift was uit Veere, dat zo een DORPJE hier zo een rol heeft gespeeld.

Zo kwamen we nog meer Nederlandse geschriften tegen in het hele kasteel en vertelde de gids over de oude gebruiken van het kasteel.

Na Elmina zijn we terug gegaan richting Accra en zijn daar dichtbij West Hills Mall weer uitgegaan. Hier bestelde we een Uber en zouden we richting Kokrobite gaan, maar dat ging niet helemaal zoals gepland. De Uber draaide ergens om, waar dat blijkbaar niet mocht en werd toen aangehouden door een politieagent die bij dit punt stond. De Uber moest zijn rijbewijs laten zien, maar had deze niet mee en reed er dus plankgas vandoor om zo van zijn problemen af te zijn.

Maar, dat ging niet zoals gehoopt, want toen we achter ons keken kwam daar de politieagent op een scootertje achter ons aan. Hij leek niet echt vrolijk en was de hele tijd aan het schreeuwen dat we moesten stoppen. Ook probeerde de politieagent ons te laten stoppen door de hele tijd voor ons te rijden en af te remmen. Vervolgens reed de politieagent ook plankgas door en dachten we dat het klaar was, maar om de hoek stond de politieagent weer met een paar anderen.

Hier konden we niet voorbij en de chauffeur werd aangehouden. Hij liet ons er niet uit voordat wij betaald hadden, dus dat moest ook maar gebeuren dan. Daarna zijn we door de politie naar het hotel gebracht. Pff…

We merkten al gelijk dat dit niet echt een goede wijk was, want toen we aankwamen was er een grote ruzie bezig. Dus de politie kon gelijk ingrijpen.

’s Avonds hadden we weer op de kamer gegeten, voor de muggen en zijn we op tijd gaan slapen.

01-05-2018, Kokrobite, Accra & Tinkong

Ontbijt erin en door naar het Kokrobite strand. Hier hebben we eigenlijk wel de hele dag gelegen.

Toen we op het strand lagen zagen we nog een man met heel vies lang haar en vertelde erover dat hij dit al 35 jaar aan het sparen was. Het zag er echt goor uit.

Rond het middaguur kregen we een beetje honger en hadden we zin in wat ananas, nja, die kwamen we niet tegen, maar wel mango’s. Ook goed.

Na het strand ons even opgefrist en vervolgens zijn we naar een restaurantje gegaan en hebben hier nog heerlijk gegeten, voordat we terug de trotro in gingen naar Tinkong.

Het was een erg lange weg terug, maar we kwamen na lang reizen aan in Tinkong en hier hebben we nog lekker gegeten. Rijst met ei stew.

Daarna hebben we nog een spelletje gespeeld, mens erger je niet. Helaas niet volgens de regels van Henry, want dat vonden ze nog iets te lastig. Misschien morgen.

02-05-2018, Tinkong & Koforidua

Vandaag zijn we naar Tinkong gegaan en hebben daar gevraagd aan mijn gastgezin moeder of zij weet of wij van iemand een baby op ons rug kunnen doen en dat wist zij.

Dus naar de baby toe en allemaal even op ons rug en dat was echt te schattig gewoon. Het kindje was nog zo jong en als ie op je rug zat voelde je haar hartslag, de warmte en af en toe wat bewegen.

Er waren nog een paar kindjes bij en die hadden we nog verblijd met wat ballonnen en bellenblaas, waar ze vervolgens achter aan rende en kapot maakte.

Hierna zijn we naar Koforidua gegaan en hebben hier even over de markt gelopen. Vervolgens zijn we naar het zwembad gegaan en hebben hier de rest van de dag gechilled.

Uiteindelijk terug naar huis gegaan en hier stond het eten al te wachten. Gekookte yam met een stew en was weer echt lekker. Ook gingen we alvast wat spullen inpakken, want morgen zouden we op tijd naar Accra gebracht worden door Michael.

03-05-2018, Tinkong, Accra (Kokomlemle)

De laatste dag in Tinkong… Niet voor mij natuurlijk, maar voor mam, Sophie en Ann. Dus dat betekent afscheid nemen van iedereen in de kliniek, het huis en mijn gastgezin.

We gingen eerst naar de kliniek en daar kwamen we nog mensen tegen die ze nog niet kenden, dus eerst voorstellen en vervolgens zeggen dat ze weggaan vandaag. Toch vreemd.

Na het afscheid in de kliniek ging het kei, maar dan ook keihard regenen en wilden we net naar mijn gastgezin gaan, wat niet echt in de buurt is. Dus, hup de trotro in en nog ergens onder een afdakje schuilen. Nou, ophouden ging het niet, dus renden we maar snel door de regen heen, maar toch waren we zeiknat.

Afscheid genomen van mijn gastgezin en Michael even gebeld of hij ons op kon komen halen, anders zouden we lang door de stromende regen moeten lopen. Alle spullen in de auto gooien en afscheid nemen van Henry en Abigail.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Accra en heeft het zowat de hele reis keihard geregend, maar het stopte gelukkig toen we bij het hotel waren. Hier dropte we even onze koffers, want we konden nog niet inchecken en zijn toen ergens gaan eten. Dit was hetzelfde hotel waar ik met de 2 Nederlandse jongens zat aan het begin.

Na het eten zetten we onze koffers in de kamer en gingen we door naar een shopping mall dichtbij het vliegveld. Hier hebben we nog wat tijd doorgebracht en zijn toen naar de KFC daar gegaan. Wij dachten lekker allemaal een paar kippenvleugeltjes, maar dat ging toch wat anders. We bestelden 15 kippenvleugeltjes, maar het waren 15 halve kippen geworden… Dat ging dus nooit op.

Na dit mega diner (maar wel lekker) zijn we door gegaan naar het vliegveld en hebben we nog even in een cafétje daar gezeten tot Ann moest inchecken en toen moest we WEER afscheid nemen, niet leuk natuurlijk. Maar de laatste tijd zal wel sneller zijn, dus dan zie ik haar snel weer.

Na Ann lang uitgezwaaid te hebben gingen we terug naar het hotel en zijn we gaan slapen.

Joe!