De eerste stage dagen

19 februari 2018 - Koforidua, Ghana

Maandag 19-02-2018, Tinkong / Koforidua

Vandaag gingen we met de Trotro naar Koforidua, dit zijn de lokale busjes.
Dit busje heeft een chauffeur en iemand die het geld int, onderweg wordt er af en toe gestopt om liftende mensen mee te nemen.
Het kost ongeveer 4 Ghanese Cedi per persoon om van de kliniek naar Koforidua te gaan. (ongeveer 80 cent).

Henry vertelde dat je altijd bij het derde stoplicht uit moet stappen en dat je in de buurt bij het vierde stoplicht kan pinnen, hier is ook het postbureau.
Ook heb ik hier een Ghanees sim-kaartje geregeld.

Koforidua is een erg drukke en hectische stad, iedereen was erg druk bezig.

Henry had ook aangegeven waar ik het internetcafe kon vinden en met welke Trotro ik terug in Tinkong moest komen.
Ook hebben we hier nog gegeten, rijst met ei en groenten.

We zijn terug richting het Trotro station gegaan en hebben hier zeker een halfuur gewacht voordat we konden vertrekken. In de tussentijd kwamen er wel 1001 verkopers langs, die hard probeerde iets aan ons te verkopen.

Terug in Tinkong heb ik kennis gemaakt met Edwin. Hij heeft mij nogmaals een rondleiding gegeven en samen hebben we een planning opgesteld voor de komende weken.
Morgen start mijn stage op de Records, hier worden alle gegevens genoteerd. Niet super interessant maar ik wilde er graag een kijkje nemen.

's Avonds was Henry bezig en heb ik alleen gegeten (Wat zielig toch).
Ik at hetzelfde als zaterdag avond, rijst met tomatensaus. Gelukkig had Abigail het deze keer minder heet gemaakt. Verder heb ik lekker op de bank gelegen met een film.

Dinsdag 20-02-2018, Tinkong

Ook vandaag werd ik weer wakker rond 05.00 en waren mijn oordoppen weer zoek, het lijkt wel een ritueel te worden… (op het moment van schrijven is nog steeds één oordopje kwijt)

Om 07.00 ging dan mijn wekker en ging mijn stage echt beginnen.
Mijn eerste stagedag was samen met Newton op de afdeling Records, hier worden alle registraties en betalingen gedaan.

Omdat het vandaag een marktdag is, zou het niet druk worden en dat bleek ook want het eerste half uur waren er maar 2 registraties..

Na deze 2 verschrikkelijk langdurige registraties (not), zijn we gaan eten. Zelf had ik weinig honger, maar Newton had zowat het hele bord op.
Gedurende de dag kwamen er gelukkig wel meer mensen en hebben Newton en ik het over verschillende dingen gehad, maar vooral voetbal.

Ook heeft Newton mij Ghanese hiphop (highlife genaamd) laten horen, dit klonk zeker niet verkeerd, ook al versta ik er niets van.

Woensdag 21-02-2017, Tinkong

Vandaag ook weer een rustige dag bij de Records, maar nu met Abigail.

In de middag kwam Abigail aan met fufu en dit hebben Henry, Edwin, Abigail en ik gegeten. Wat een gekke ervaring is dat, je pakt met je rechterhand een bolletje deeg uit de soep en de bedoeling is dat je het in een keer doorslikt, zonder te kauwen. Het eerste ging nog wel, maar het doorslikken blijft lastig..

Na het werk had ik afgesproken met Newton om te gaan playstationen. Zijn kamer was niet groter dan een paar vierkante meter en daar deed hij alles. Natuurlijk had hij een voetbalspel voor zijn playstation en het was ook logisch dat hij mij ieder potje dik inmaakte (het lag aan de controller).

Daarna zijn Newton en ik gaan eten bij twee andere collega’s, rijst met bonen en tomatensaus, dit was wel lekker.

Maar bij terugkeer in het Live Now huis stond er nog een warm bord eten op me te wachten. Dit keer was het Kenkey, dit is een soort maismeel

Fufu eten          Kenkey      Mijn collega's         --