Independence day en het zwarte zwembad

6 maart 2018 - Koforidua, Ghana

05-03-'18, Tinkong & Koforidua,
Vandaag weer een stagedagje bij de apotheek. Na mijn stage ging ik naar het internetcafe om alles een beetje bij te werken.

Op internet stond dat het cafe open was tot 19.00, maar hij ging om 17.00 al dicht...

06-03-'18, Tinkong & Koforidua

Vandaag heb ik twee jaar een relatie met Annemijn en verraste zij mij met een bericht dat ze over iets meer dan een maand langskomt.

Dit is niet het enige speciale vandaag. 61 jaar geleden is Ghana zelfstandig geworden, als eerste land van Afrika. Dit wordt natuurlijk gevierd.

Een aantal kinderen van verschillende scholen stonden in rijen bij elkaar. Ook stond de politie, brandweer, ambulance en SWAT er in groepen bij.

Daarna gingen al deze groepen marcheeren in een vast patroon, het was super mooi om te zien.

De schoolkinderen moesten zeker een paar uur staan en sommigen hielden dat niet vol, dus af en toe viel er wel een kind flauw en dan kwam er wel meteen actie, best heftig.

Na deze interessante ochtend had ik een middagdienst in de kliniek. Wat was het rustig..

07-03-'18, Tinkong & Koforidua

Vandaag weer een stagedag bij de apotheek. Er kwam een meisje om medicijnen en kreeg uiteindelijk 28 tabletten per dag mee. Dat is een hele maaltijd.

Na de stage was het plan om naar het zwembad te gaan met de andere twee vrijwilligers (Lieke en Inge). We waren alleen niet de enige met dat briljante idee.

Het hele zwembad zag zwart van de mensen (letterlijk). Er was geen stukje waar geen Afrikaan zat, dus gingen we maar naar huis zonder gezwommen te hebben.

Onderweg nog een typisch Koforidua'ans brood gekocht. Dit wordt een cadeau voor iemand dit weekend.

08-03-'18, Tinkong, Koforidua & Tema

Na mijn stage en mijn tassen ingepakt te hebben ging ik naar Koforidua om daar een trotro naar Tema te pakken, dit ten oosten van Accra.

Onderweg zag je hoe de hele natuur veranderde. Van een groene tropische natuur naar een berglandschap en uiteindelijk meer vlaktes met af en toe een struik.

Daarna mijn nieuwe couchsurfer Silas ontmoet. Hij begon al gelijk voor mij te zorgen. Hij liet al een deel van Tema zien en hij kocht nog eten en drinken voor me.

Hier is het verkeer een stuk drukker en dat zorgt dus ook voor meer ongelukken. Zo werd er bijna een kind overreden die op de straat lag (geen idee waarom dat kind daar lag) en reed een vrouw (het zal wel weer is niet) vol tegen een scooter op met twee mensen erop.

Nog wat plannen gemaakt voor de volgende dag en lekker op tijd naar bed.

Joe!