Op safari tussen de olifanten en terug naar Tamale

11 juni 2018 - Larabanga, Ghana

11-06-2018, Larabanga & Mognori

Vandaag al rond een uurtje of 4 wakker geworden, want er waren mensen aan het schreeuwen op het terrein, geen idee wie het waren, want ik was de enige in het guesthouse en het klonk niet als Ghanezen. Dus ben ik maar weer verder gaan slapen en heb ik mijn plannen wat aangepast.

Ik ging dus lekker bij het zwembad van Mole Motel chillen en toen ik genoeg had van dit eigenlijk smerige zwembad ben ik met een taxi naar een dorpje naast Larabanga gegaan genaamd Mognori. Dit dorp ligt direct naast Mole National Park en hebben af en toe last van olifanten die hun gewassen kapot maken, daarom heeft Mognori een paar toeristische dingen opgericht om zo de schade van de olifanten te kunnen vergoeden.

In Mognori heb ik een boot tochtje gedaan, dit riviertje was de scheidingslijn tussen het Mole park en Mognori, daarna heb ik in Mognori nog een tour door het dorp gedaan waar ze vertelden over Shea Butter (een soort crème gemaakt van een vrucht) en over de traditionele geneeskunde in het dorp. Over hoe ze gedroogde wortels van een boom aten om de gifstoffen uit het lichaam te krijgen, want dit zorgde ervoor dat je gelijk ging overgeven.

Het plan was nog om de night safari te doen, maar helaas was ik de enige ervoor en dat zou dus erg prijzig worden, morgen weer een kans!

12-06-2018, Larabanga

Vandaag er wat vroeger uit dan normaal, want ik ging de ochtend loop safari doen. Even wachten op de rest van de groep en toen konden we vertrekken. Onderweg kwamen we veel antilopen tegen en ook wat apen. Ook kwamen we nog een olifant tegen die aan het badderen was, maar deze was toen we er op de terugweg weer langskwamen weg, dus gingen we opzoek naar de olifant.

Normaal verblijven olifanten in groepen, maar deze olifant is erg oud en kan het tempo van de groep niet bij houden en was daarom helemaal alleen.

Na de ochtendsafari ben ik weer terug naar het guesthouse gegaan en heb ik nog even ontbeten. De rest van de dag heb ik veel aan school gewerkt en ’s avonds was het plan om naar de night safari te gaan.

Maar het duurde erg lang voordat mijn eten klaar was en daardoor vertrokken we pas laat en hadden we de night safari bijna gemist. Net toen we het park in kwamen zagen we de jeeps rijden en konden we ze nog net tegenhouden voordat ze de jungle in gingen.

Tijdens de nightsafari hadden we grote zaklampen vast en schenen we in de bossen op zoek naar oplichtende ogen. Zo kwamen we veel antilopen tegen en ook nog een krokodil die net boven het water uit kwam met zijn ogen.

Na de nightsafari ben ik lekker in mijn bedje gekropen.

13-06-2018, Larabanga & Tamale

Even opfrissen, maar net toen ik de deur achter me dicht had gegooid kwam ik erachter dat ik mijn sleutel was vergeten. En de deur ging niet vanzelf open, daar stond ik dan met mijn handdoekje rond, dus naar de eigenaar om de sleutel.

Na het opfrissen nog even wat gegeten en vervolgens naar Larabanga zelf gegaan, daar ben ik naar de Larabanga moskee geweest. Dit is de oudste moskee van Ghana en een van de oudste van West Afrika, maar je kon alleen de buitenkant van de moskee bezoeken.

Mijn gids, tevens leraar van een school, vertelde een aantal dingen over het dorp en hoe ze leidde onder de dieren van Mole en hoe ze daar toch echt geld voor nodig hebben. Het voelde meer als een manier om nog wat geld af te troggelen van toeristen dan dat het een interessante tour was.

Daarna terug naar Tamale, daar moest ik nog even (1,5 uur) wachten op Sadik en vervolgens gingen we naar zijn huis toe. Daarna zijn we even naar een busmaatschappij gegaan, zodat ik een ticket kan kopen om morgen naar Accra te gaan.

14-06-2018, Tamale

Goeiemorgen, even ontbijten en daarna weer naar de vriendin van Sadik. Deze hadden een ps4 en heb even een paar potjes fifa tegen Sadik gespeeld, de eerste won ik, maar hij won de 2de weer.

Daarna heb ik vooral gewacht tot de middag, want toen moest ik bij het busstation zijn. Net toen ik bij het busstation was, ging het keihard regenen en daarom hadden we nu al vertraging.

De rest van de busreis heb ik wat geslapen, wat filmpjes gekeken en nog wat aan school gedaan.

Joe!
Van reisblog naar fotoboek