Het zwembadfiasco en Ghanees wassen

7 mei 2018 - Tenkon, Ghana

07-05-2018, Tinkong & Koforidua

Goeiemorgen, vandaag ga ik weer terug naar het laboratorium samen met Mohammed. Deze periode is het nooit echt druk, want in deze periode moeten de meeste mensen hun verzekering vernieuwen en daarvoor moeten ze een papier invullen, maar dit papier wordt altijd te weinig uitgeprint rond deze tijd.

Dat zag ik ook als ik keek in het registratieboek. Zaterdag waren er maar 4 mensen bij het lab geweest en zondag zelfs niemand!

Hopen dat er vandaag toch wat meer mensen komen.

Nou dat was ook wel zo, er waren vandaag zo een 8 mensen bij het laboratorium. Ook niet veel, maar toch wat.

Ik had met Tanko afgesproken om samen naar het zwembad te gaan en moest hem appen als ik klaar was. Ik dus appen om 14.00, maar geen gehoor. Dus maar bellen en neemt ie ook niet op.

Na lang contact proberen te zoeken belt hij eindelijk terug en vroeg hij waarom ik belde. Hij moest wat anders doen van zijn vader en had niet laten weten dat hij niet meer kon, typisch Ghana.

Dus, toen ben ik maar alleen naar het zwembad gegaan.

Toen ik terug kwam had Mohammed zijn moeder jollof ricegemaakt en dit ging er zeker wel in na die slechte maaltijd van gisteren. Daarna had ik nog met Mohammed afgesproken om morgen om 6 uur te laten zien hoe ik mijn kleding was op de Ghanese manier.

Dus vroeg naar bed, vroeg eruit.

08-05-2018, Tinkong & Koforidua

De wekker stond al aardig vroeg, want er moest gewassen worden.

Mohammed liet mij zien hoe ik op de Ghanese manier mijn kleding moest wassen en dit was veel de kleding tegen elkaar aanschuren, wat ik had gelezen wat je juist niet moest doen, maarja.

De shirts waren wel te doen, maar een grote broek of handdoek wordt al zwaarder en helemaal een spijkerbroek. Pff.

Na de kleding gewassen te hebben gingen we het nog ophangen bij iemand voor en gingen we onszelf klaarmaken om te gaan werken.

Iets later dan normaal kwam ik dus aan in de kliniek, maar dat was geen probleem. Hopen dat het vandaag wat drukker wordt, maar nee, er kwam weer bijna niemand.

Net voordat ik klaar was met werken ging het keihard regenen, maar echt keihard. Dus ik wachtte tot het droog leek en ging toen terug naar mijn gastgezin, naja dat was het plan, maar toen ik net weg was ging het weer keihard regenen en heb ik zeker een halfuur onder een gek afdakje staan schuilen.

Toen ik thuis was even mijn spullen bij elkaar gepakt en doorgegaan naar Koforidua, want ik ging naar het internetcafé.

En toen ik weer thuis kwam, kwam Mohammed iets later met kenkey aan. Dat ging er ook wel weer goed in.

09-05-2018, Tinkong

Het was vandaag weer een erg rustige dag. Tot 11 uur waren er maar 4 mensen langs gekomen…

Ook viel de stroom af en toe uit en dat kon soms wel vervelend zijn om de laboratoriumonderzoeken uit te voeren, zo deed het lampje van de microscoop het niet meer en gebruikten we mijn zaklamp om toch nog wat licht te krijgen.

Zo werd er ook nog iemand positief getest op sikkelcellen, maar voor de rest waren het allemaal malariagevalletjes.

Na het werk heb ik thuis nog even wat kleding gewassen en ging ik alvast wat spullen pakken voor het aankomende weekend. Wel merkte ik dat mijn tassen minder vol raken iedere keer dat ik wegga, nu neem ik echt alleen de nuttige dingen mee.

10-05-2018, Tinkong, Koforidua & Kumasi (deel 1)

Vandaag weer een stage dagje bij het laboratorium samen met Mohammed. Er kwamen vandaag nog minder mensen al gisteren, hoe is het toch mogelijk. Dus heb ik alvast wat blogs voorbereid en nog wat andere kleine dingetjes gedaan.

’s Middags na het werk ging ik naar Koforidua om daar een trotro te pakken naar Kumasi. Deze reis duurde weer eeuwig en ook waren er weer wat problemen onderweg.

Maar hierover meer in de volgende.

Joe!