De voorlichting over handen wassen en hardlopen naar de kleine dorpjes

21 mei 2018 - Tenkon, Ghana

21-05-2018, Tinkong & Koforidua

Vandaag weer terug naar de vitals table, maar dit keer samen met de wards monitoren. Het was gelijk al raak een vrouw met een te hoge bloeddruk moest naar de ward toe en kreeg daar intraveneus een injectie voor.

De rest van de stage dag was het rustig, dit kwam ook omdat Lizette (de nieuwe vrijwilligster voor 6 weken) ook bij de vitals table stond. Omdat het wat rustiger was ben ik ook nog even langs de injection/dressing room gegaan en had dus wel wat te doen.

Na het werk pakte ik mijn spullen bij elkaar en ging ik naar Koforidua, eerst naar de markt want ik wilde even een goed mes kopen (die bij mijn gastgezin ligt is bot en mijn zakmes is te klein) en nog wat avocados en mango’s. Na de markt ben ik naar het zwembad gegaan en heb daar nog even gechilled en even gebruikt gemaakt van de normale douche.

Toen ik terug was in Tinkong liep er een of andere gekkie rond. Zijn shirt was helemaal gescheurd en zijn broek was 3 maten te groot. De man stonk ook een uur in de wind en Mohammed vertelde dat hij iedere dag keihard werkte om dingen te kunnen kopen, dat hij ‘abnormal’ is en nergens woonde.

’s Avonds lekker fufu gegeten en daarna nog een mango schoongemaakt en gegeten.

22-05-2018, Tinkong & Koforidua

Weer een dagje bij de vitals table en het was weer erg rustig. Ik nam de taak op mij om de vitale functies te meten en heb nog even gekeken bij de wards.

Na het werk kwam ik thuis en lag mijn stroom er weer uit, maar ik had net zo een zin in een noodlesoepie. Gelukkig was er ananas klaargemaakt, dus kon ik dat eten. Terwijl ik de ananas aan het eten was ging mijn stroom het ook opeens weer doen en ging ik dus ook maar even het noodlesoepie eten waar ik zo een zin in had.

Na het lekkere eten ben ik naar het internetcafé in Koforidua gegaan en heb daar de rest van mijn tijd besteed. Daarna weer terug naar het trotro station, onderweg nog 5 flesjes met nootjes gekocht en terug naar Tinkong.

Er stond weer fufu met soep op het menu en het was weer heerlijk. Het eten ga ik wel missen, want het is echt wel lekker.

23-05-2018, Tinkong, Asempa Na Eye & Konko

Zo weer een dag bij de vitals table en de wards. Het was weer aardig rustig, maar heb toch nog wat dingen kunnen doen!

Zo heb ik een infuus geplaatst en nog een paar injecties gezet.

Ook was er een school langs gekomen om het onkruid voor de kliniek weg te halen en ze werden beloond met een voorlichting over handen wassen. Ik vertelde hoe het moest gebeuren en Lisette deed het voor en daarna mochten de kinderen het zelf doen.

Na het werk ben ik met Newton gaan playstationen: fifa en weer verloor ik bijna alles. Op die ene wedstrijd na dat ik met geluk gescoord had en ik met veel geluk de penaltys had gewonnen.

Na de poppetjes op fifa actief te laten rennen, was het tijd om zelf ook te rennen en ging ik met Desmond hardlopen naar een paar dorpjes in de buurt. Over de hobbelweg naar de verschillende dorpjes, onderweg riepen alle kindjes ‘obroni, obroni’ en een aantal kindjes gingen ook even mee rennen.

Uiteindelijk kwamen we aan bij Konko, hier gingen we naar de overheidskliniek hier en daar ontmoette we één van de twee verpleegkundigen daar genaamd Etna. Toepasselijke naam, want ze was een berg van een vrouw!

Daarna ben ik uit gaan rusten, want morgen moet ik weer op tijd naar stage!

24-05-2018, Tinkong & Koforidua

Vandaag weer een dagje bij de vitals table en de wards en het was weer erg rustig, wel kwamen er opeens veel mensen met een hoge bloeddruk. De patiënten moeten dan even wachten en na een kwartiertje wordt de bloeddruk weer gemeten, bij een aantal patiënten is ie dan iets gedaald, maar een vrouw had nog steeds 216/105 mmHg en ja, dat is hoog.

Mijn broodbeleg was op, dus moest ik heeeelemaal naar Koforidua om het daar te kopen en had er eigenlijk geen zin in, maarja het moest toch.

Nou, dus naar Koforidua, daar wat spulletjes gekocht en weer terug naar Tinkong. Voor de rest niet echt wat boeiends gedaan.

Joe!