De rokende auto, het weeshuis en een bezoek aan de moskee

25 mei 2018 - Tenkon, Ghana

25-05-2018, Tinkong, Koforidua & Okorase

Goeiemorgen, vroeg eruit want vandaag staat er wat leuks op de planning. Samen met de meiden uit Okorase (Mai en Celine) ga ik naar een weeshuis, want de meiden hebben geld verzamelt voor het bouwen van een put en die gaan ze daar plaatsen.

Het plan was eerst om ’s ochtends al te gaan, maar dat ging helaas niet door. Dus was mijn plan om de ochtend goed te besteden in het internetcafé, maar die was dicht, want het is Afrika dag vandaag blijkbaar.

Dus ben ik bij een restaurant gaan zitten en heb daar op mijn hotspot goed aan school gewerkt. Daarna ben ik naar Okorase gegaan om samen met de meiden terug naar Koforidua te gaan, naar de kliniek waar zij stagelopen. Net voordat we weg wilden ging het kei, maar echt keihard regenen en hebben we in de regen alles in de auto moeten leggen. Onderweg ging onze auto ook opeens roken en dit kwam vanuit de auto, dus moesten de ramen open, maar het regende nog steeds keihard dus werden we allemaal zeiknat.

Toen kwamen we bij het weeshuis aan en gingen we naar het schooltje waar alle kinderen waren. De kinderen gingen zingen en dansen op de muziek die we mee gebracht hadden. Ook hadden de meiden eten en drinken voor iedereen meegenomen en nog wat andere kleine spulletjes. Ik had ook nog wat kleurspullen meegenomen en aan de eigenaar van het weeshuis gegeven.

Daarna gingen we weer terug naar de kliniek van de meiden en zijn vervolgens teruggegaan naar Okorase en Tinkong. Onze chauffeur (een pastoor die vanavond in Tinkong zou speechen) had een snellere route, maar de weg die hij had was geblokkeerd door wegwerkzaamheden en moesten daarom weer helemaal terug.

Toen ik thuiskwam was mijn stroom weer uit, maar dat kon morgen pas gefixt worden...

26-05-2018, Tinkong & Koforidua

Vandaag vroeg op, want ik ga naar het internetcafé om weer hard aan school te werken. Na hard gewerkt te hebben ging ik naar een restaurantje om even wat te eten en daarna door naar het zwembad.

Toen ik terugkwam in Tinkong hoorde ik dat Desmond fufu aan het stampen was en had zelf ook nog even gestampt, dat ging niet echt soepel en Desmond en mijn gastgezinmoeder moesten er om lachen. Ik ook eigenlijk wel een beetje, want het sloeg nergens op.

Na het eten (in het donker, want mijn elektriciteit was nog niet gefixt) ging ik samen met Desmond naar de voetbal kijken. Eerst wilden we buiten kijken, maar daar was het superdruk dus zijn we bij iemand binnen gaan kijken.

Tijdens ieder spannend moment of doelpunt hoorde ik van buiten geschreeuw en gejoel. Het leek echt alsof ik in het stadion zat, de mensen maakte zoveel lawaai en waren zo fanatiek.

In de rust hebben we nog wat vleesjes en drinken gehaald en na de wedstrijd ben ik weer teruggegaan naar mijn warme kamer.

27-05-2018, Tinkong & Koforidua

Vroeg eruit om samen met Desmond naar de voetbal te gaan. Henry kon niet vandaag, dus moesten Desmond en ik met de trotro naar het voetbalveld, dat was even gedoe, maar het ging gelukkig goed.

Desmond was super blij dat hij mee kon voetballen en probeerde zijn best te doen, bij mij ging het echter niet geweldig, maar kreeg nog wel complimenten dat het goed ging.

Na de wedstrijd zijn Desmond en ik nog even naar het centrum van Koforidua gegaan, want hij wilde een speciaal Koforiduaans brood kopen en ik wilde een avocado kopen. Daarna zijn we teruggegaan naar Tinkong.

Thuis heb ik nog wat kleding gewassen en ben ik uit gaan rusten van de voetbal, daarna ben ik naar het Live Now huis gegaan om daar lekker te zitten en wat aan school te doen. Na het eten ging ik nog met Mohammed naar de moskee. Ik had mijn dichte schoenen nog aan en Mohammed lachte me uit, want ik moest mijn slippers aan. Daarna begon het wasritueel, alles moest 3x gewassen worden, eerst de handen, dan het gezicht, de mond, de neus, de oren, je haar, je armen en je voeten.

Na dit hele wasritueel ging ik met een lange jurk van Mohammed naar de moskee en deed daar de dienst mee. De schattige kindjes die altijd voor mijn deur staan waren er ook in schattige pakjes.

Na de moskee ben ik gaan slapen, want morgen weer STAGE!

Joe!