De waterval zonder water en een Ghanese voetbalwedstrijd

3 maart 2018 - Koforidua, Ghana

03-03-’18, Tinkong, Boti & Bunso
Vandaag was mijn plan om samen met een medecouchsurfer (een app die reizigers met elkaar verbindt in een speciaal gebied) Derek naar de Boti waterval te gaan.

We spraken vroeg af in Koforidua, omdat het een redelijk lange reis was.
Aangekomen bij Boti vertelde de gids dat door het droogseizoen er geen water bij de waterval was. Dus werd het meer een Boti poel naast een berg.

Gelukkig was de ‘waterval’ niet het enige wat je hier kon zien. Er waren ook meerdere stenen gemaakt door God. Deze hadden een speciale afbeelding, zoals een voetstap van een reus of het mannelijke en vrouwelijke geslachtsdeel (of voor de kinderen onder ons een pik en een kut). Ook was het klimmen naar de andere bezienswaardigheden ook leuk.

Natuurlijk heb ik hier foto’s van gemaakt, maar die lacher bespaar ik jullie. Het is wel een serieus verslag.

Het was niet allemaal zo bijzonder (lees: onzin). Er was ook een rots die balanceerde op 3 stukjes steen en stond als een soort parasol, deze was niet gemaakt door God…
Nog een palmboom in de vorm van een drietand en dat was Boti.

Na Boti gingen we maar wat eten in Koforidua. Fried rice met salade en vis en nog wat drinken (ook al hadden we hier niet voor betaald). Met volle buikjes was het plan om naar Bunso te gaan. Dit keer samen met Derek, want hij weet wel de weg daar.

En zo kwamen we dus aan bij Bunso. Derek was gratis, omdat hij een obroni mee had. Na dus 75 cedi (15 euro) neergelegd te hebben kon het avontuur ook voor mij beginnen.

De ‘nature tour’ was al klaar na 10 bomen bij naam te noemen en de ‘canopy walk’ was na 10 minuutjes lopen ook al klaar. Achja, Ghana is niet zo toeristisch.

Afscheid genomen van Derek en terug naar Tinkong. In Tinkong was er een begrafenis bezig. Hier vieren ze het leven en de begrafenis werd daarom ook erg feestelijk gevierd.

Na ook even (verplicht) meegedanst te hebben ging ik uitrusten van de drukke dag vandaag.

04-03-’18, Tinkong, Koforidua & Dawu
Met mijn nieuwe (nog steeds te kleine) tweedehands voetbalschoenen gingen Henry en ik naar het voetbalveld.
Daar speelde ik deze keer een hele wedstrijd en kreeg van iedereen complimenten dat ik het zo goed had gedaan.

Daarna wat eten gehaald, porridge (suikersoep) en naar het zwembad geweest. Daar een abonnement afgesloten voor 3 maanden, dit kostte me 175 cedi (35 euro).
Anders betaal je 3 euro per keer dat je gaat zwemmen en het was mijn plan wel om vaker dan 11,67 keer te gaan zwemmen. (Ik ben en blijf een zuinige Zeeuw)

Na het zwemmen nog even fufu gaan eten in een restaurantje en daarna met de trotro richting Mamfe. Onderweg kwam Derek (die van gisteren) er ook bij. Samen met hem ben ik naar een vriendschappelijke voetbalwedstrijd gegaan tussen 2 Ghanese topclubs.

De overtredingen zijn hier een stuk heftiger en de scheidsrechter fluit bijna niet af. Ook was er nog bijna knokken op de tribune. Er blies iemand hele tijd op een toeter en mensen vonden dat vervelend.

Na de wedstrijd ben ik weer richting huis gegaan.

(Mijn moeder wou een afscheid in mijn verslag, dus hier zal je er een hebben).