Weekend in Tema

9 maart 2018 - Tema, Ghana

09-03-’18, Tema, Shail Hills & Sakumono Beach

Ik had met Silas afgesproken dat ik rond 8 uur in de trotro wou zitten. Hij dacht denk ik 8 uur GMT (Ghana Maybe Time) oftewel kwart voor 9, toen kwam hij pas terug met brood.

Het plan was om vandaag naar Shai Hills te gaan, hier zit een natuurreservaat met wat gebergte en dieren. Onderweg stopte de trotro de hele tijd om mensen te ronselen, maar dit deed de mate (het hulpje van de rijder) niet echt soepel. Hij had dan mensen geronseld, maar die stonden aan de andere kant van de weg, dus moest de mate de auto’s laten stoppen zodat deze mensen over konden steken. Maar het leek wel of de mate dat niet durfde en uiteindelijk sprong de rijder uit de trotro om de mensen over te laten steken.

Niet veel later werden we aangehouden voor een soort controle door de politie. Normaal is dit alleen even een rijbewijs checken, maar nu moesten er ook mensen uit de trotro om gefouilleerd te worden.

Na dik een uur was ik er dan eindelijk (het zou 20 minuten duren). Bij de Shai Hills kwam ik gelijk al een aantal apen tegen. Ik moest een gids en een taxi huren, want lopen is te warm vond de gids.

Eerst langs de zebra’s en struisvogels in hokken, want dit zijn geen oorspronkelijk inwoners van Ghana, maar zijn overgevlogen vanuit Zuid-Afrika. Daarna gingen we naar de eerste berg, dit was ook gelijk de heftigste om te beklimmen. De taxi chauffeur wou het ook proberen, maar na 5 minuten normaal lopen hield hij het al niet meer vol. We moesten een halfuur naar boven klauteren in de felle zon.

Onderweg nog vleermuizen tegengekomen in een hele smalle grot waar we doorheen moesten klimmen. De volgende twee bergen waren vrijwel hetzelfde als de eerste alleen een stuk kleiner.

Na de tour ben ik weer richting het huis van Silas gegaan en onderweg heb ik nog wat eten gehaald. Fried rice met salade, bonen, kip en ei voor 10 cedi (1,80 euro).

Ik was nog moe van de tocht door de Shai Hills, dus vond ik het wel verstandig om naar het strand te gaan hier om lekker uit te rusten. Silas vertelde mij welke trotro ik moest nemen en hoe ik er zou komen.

Ik moest uitstappen bij een groot winkelcentrum met een KFC en een decathlon, maar ben hier gelijk weggegaan, al die westerse meuk.

Op het strand even gelopen en nog even gezwommen. Naja, zwemmen kan je het niet noemen, het is heel ondiep en er staat een flinke stroming. Het werd dus een beetje dobberen voor de kant.

Daarna met de taxi weer richting het huis gegaan. Het werd al laat en ik had alweer wat honger gekregen, dus ging ik opzoek waar ik kon eten. Silas wist alleen dingen die ver weg waren, dus ging ik zelf maar op onderzoek op Google Maps. Na een restaurant in de buurt gevonden te hebben ben ik hier heengegaan, alleen hadden ze hier geen eten…

Maar gelukkig wisten ze een plek waar ze wel eten hadden en hier heb ik uiteindelijk mijn eten gehaald. Ik heb hier lekker gegeten en ben toen weer naar huis gegaan.

10-03-’18, Tema & Sakumono Beach

Vandaag had ik zelf geen plannen meer, aangezien ik al mijn plannen voor het weekend al in één dag heb gepropt, dus Silas kwam met het voorstel om Tema te laten zien. Daar liet Silas mij de haven zien en de verschillende communities (dit zijn wijken).

Daarna gingen we naar het strand en hebben daar wat gegeten bij een restaurant. Naja, we hadden ons eigen eten mee en moesten eigenlijk drinken kopen, maar zijn gewoon snel weggegaan.

Daarna nog even gezwommen, gewandeld over het strand en nog even gevoetbald met wat Ghanezen. Eerst met een lekke bal, maar later (gelukkig) met een bal met lucht.

Tijdens het lopen wou Silas niet dat zijn voeten nat werden, dus sprong hij bij iedere golf die kwam snel weg. Soms had hij het pas heel laat door en dit was echt hi-la-risch.

Toen we weer bij het huis waren, ging 1 van de honden e hele tijd naar mij blaffen. Die is het niet gewend om een obroni te zien. De 4 andere honden en een geit (deze was voor Pasen) maakte het niet uit dat ik er was.

Na ons beide opgefrist te hebben gingen we naar een soort uitgaansplek. Hier hebben we wat biertjes gedronken en guinea fowl gegeten. Hij zei nog weinig peper tegen de kok, dit mocht niet baten. Heel mijn mond stond letterlijk in de fik…

We hadden eigenlijk nog niet genoeg gegeten, dus gingen we ergens noodles halen en tijdens het wachten op de noodles gingen we filmpjes over Indonesië kijken, omdat hij daar nog graag heen wil. Ook heb ik hem nog wat van mijn filmpjes laten zien over Indonesië, want ik ben er al geweest.

11-03-’18, Tema, Accra & Tinkong

Vandaag zouden we naar Silas zijn oom gaan, die kwam net uit Spanje. Maar hiervoor moest Silas nog even een les volgen op school.

Daarna gingen we naar een groot winkelcentrum met een grote supermarkt. Ik vind het altijd leuk om door een buitenlandse supermarkt te lopen, dan zie je zulke typische producten.

In de supermarkt kwamen we een superdunne 4K TV tegen voor 2500 cedi (450 euro). Hij vond het absurd dat mensen dat over hebben voor een televisie, maar ik moest toch even bekennen dat mijn TV ook zo duur was, maar dat het niet zo een luxe als deze was.

Daarna zijn we naar zijn oom gegaan en hebben hier de rest van de dag doorgebracht. Nadat we hier wat gegeten hadden en ik afscheid had genomen van iedereen bracht Silas mij naar het trotro station.

Onderweg nodigde Silas mij nog uit voor een bruiloft op 28 april en ik ga hier zeker heen.

Na een lange trotro rit was ik dan eindelijk thuis. En moe dat ik was, gelijk na het eten naar bed gegaan. Morgen weer een stagedagje.

Joe!